onsdag 16 februari 2011

En sagobok

På flera ställen har jag sett dessa underbara scrappade böcker, där man viker sidorna själv. Jag undrade så hur man gör dessa när Vintage udfordring la upp en tävling där man ska göra just en sådan bok och inte nog med det: de visar hur man ska vika den. JIPPIE!
Det här var nog bland det roligaste jag gjort och lång tid tog det också. Så här blev resultatet:

Jag ville göra en bok som påminner om en gammal sagobok eller en bok tagen ur en sagovärld. Alla papper är från Graphic 45 "Once upon a springtime", som passar persfekt för detta.

Vikningen som ser ut som boksidor. För att få ett gammalt utseende på dem har jag distressat med vintage photo och sedan spryat med kopparbrun glimmermist.

Insidan blev sparsamt dekorerad då jag tänkte använda boken till att förvara brev och liknande som ligger mig varmt om hjärtat.

Visst är väl grodan helt underbart söt!

Närbild på blommorna. Allt har blivit distressat med färgen walnut stain och sedan har jag använt Stickless - Platinum. Mycket glitter är det och i verkligheten skimmrar boken.

En fjäril av vellum.

Bokryggen.

Ytterligare en närbild på blommor och en liten tag som är fäst vid dem.

Tack Sanne Nielsen för att du visar hur man gör dessa underbara böcker.

4 kommentarer:

  1. Wow wow wow din bog-æske er bare blevet vidunderlig smuk, et helt kunstværk. jeg er glad for at du har lyst at være med på min udfordring. KH Sanne

    SvaraRadera
  2. Åååååå så lekker og flott bokeske!! Nydelig pyntet og så gjennomført og flott på inni og utenpå!Lekre farger og flott design,virkelig en skikkelig godbit:)

    Tusen takk for at du deltar i Vintage utfordring

    Klem Mette

    SvaraRadera
  3. Ihhh hvor er den bare blevet lækker din fine bog. Kan godt lide at den er så gennemført i farvevalg og papirserie. :)

    SvaraRadera
  4. It's great, I love it!

    Best regards,

    SvaraRadera

Tusen tack för att du tittar förbi hos mig och lämnar en liten hälsning!